"...Kuala Lumpur tungguuuu...!"

Alkisah,Kelab Sahabat Pustaka Perpustakaan UTHM telah menganjurkan lawatan sambil belajar ke Pusat Sains Negara & Utusan Melayu (M) Berhad.

Straight to the point laa,malas ku nak skema2 sgt...Masuk-masuk je,tu dia haa..cam aquaria lak. Dengan aquarium yang besar.Kami sempat meninjau keadaan di dalam Pusat Sains, di mana terdapat beberapa sudut yang di bahagikan kepada beberapa tema,nak tau apa,gi sendri laa...
Then, kita masuk bahagian "Pathways To Science". Kat dalam ni, hampir semua exhibits beroperasi,diulangi;hampir semua. Seronok woo...Macam dalam Petrosains pun ada(tapi ku rasa Petrosains lagi gerek laa) . Macam2 benda boleh dicuba. Kami masuk gak kapal selam. Actually it’s a 3D but tak nampak pun mana spec 3Dnye...habis penig jadinya masing2. Masuk dlm kapal selam tuh, kerusi pun gerak-gerak.

Di dalam Pusat Sains ini terdapat satu ruang legar di mana akan di adakan Pertunjukan Sains.Lokasi ini agak istimewa kerana keadaannya di bawah kubah yang besar. Jadi jika kita hendak membuat ucapan atau taklimat, suara kita akan bergema dengan kuatnya tanpa menggunakan pembesar suara. malahan jika anda menghentakkan kaki sekalipun, bunyi hentakan itu akan kedengaran sangat kuat.
Moga, dari lawatan pendek ke Pusat Sains Negara ini, dapat menambahkan minat pelajar-pelajar kita terhadap bidang sains seterusnya dapat melahirkan saintis-saintis Islam yang berperibadi Muslim di kalangan mereka ini, insyaallah. Ameen.


~Tapi lawatan ni tak laa berakhir di situ sahaja,ada lagi...tungguuuuu....

No comments:

Post a Comment

~Road to Happiness

Daisypath Anniversary tickers